Otwarcie salonu kosmetycznego wymaga nie tylko dobrego biznesplanu, ale i skrupulatnie sporządzonego kosztorysu, pomagającego uniknąć finansowych niespodzianek. W gorączce przygotowań łatwo przeoczyć niektóre koszty związane z pełnym wyposażeniem salonu. Pędzelki do nakładania maseczek, jednorazowa bielizna czy papierowe ręczniki – te akcesoria często bywają lekceważone i nieuwzględniane w spisie wydatków, choć mogą istotnie podnieść ostateczny koszt przygotowania salonu do otwarcia. Warto również pamiętać o specjalistycznych urządzeniach, np. autoklawie do sterylizacji, który zapewni pełne bezpieczeństwo zarówno Twoim klientom, jak i pracownikom. O czym więc należy pamiętać w trakcie wyposażania gabinetu kosmetycznego?

1. Podstawowe umeblowanie

Wyposażając gabinet kosmetyczny, myśli się głównie o zakupie sprzętu zabiegowego, natomiast meble traktuje się  jako kwestię drugoplanową. Odpowiednie umeblowanie jest jednak niezwykle ważne, bowiem zapewnia nie tylko wygodę użytkowania gabinetu, ale i usprawnia proces przeprowadzania zabiegu. Dopasowane do wnętrza meble wpływają też na pozytywny odbiór salonu przez klienta. Warto wybierać zatem meble wygodne i eleganckie, harmonijnie wpisujące się w wystrój wnętrza. Warto, by w recepcji znalazły się fotele, na których klienci mogą przysiąść i poczekać na zabieg. Oprócz nich w salonie powinien być również wieszak na odzież wierzchnią, lustro oraz stolik, na którym można wyeksponować ulotki reklamowe, postawić filiżankę z kawą lub rozłożyć czasopisma. Do mebli, w które należy wyposażyć sam gabinet, należą z kolei: łóżko kosmetyczne, szafa na kosmetyki i materiały kosmetyczne, stolik zabiegowy oraz fotel zabiegowy do manicure, pedicure czy makijażu. W przypadku gabinetów o mniejszej powierzchni dobrym rozwiązaniem będzie fotel wyposażony w funkcję rozkładania do łóżka (manualnie lub hydraulicznie). Mebel ten powinien posiadać regulowany zagłówek, gwarantujący klientowi optymalny komfort podczas zabiegu. Wybierając stolik zabiegowy, nazywany także pomocnikiem, warto zdecydować się na model z kółkami i licznymi szufladami, w których możliwe jest umieszczenie wszystkich potrzebnych do zabiegu materiałów.

2. Podstawowe urządzenia

Wysokiej jakości sprzęt kosmetyczny gwarantuje nie tylko skuteczność, ale i bezpieczeństwo przeprowadzanych nim zabiegów. W profesjonalnym salonie powinny znaleźć się wyłącznie urządzenia posiadające wszystkie niezbędne certyfikaty bezpieczeństwa, m.in. certyfikat CE, potwierdzający, że produkt został wykonany zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej. Na urządzeniach kosmetycznych nie należy oszczędzać! Nie oznacza to jednak, że trzeba kupować wyłącznie te najdroższe, ponieważ  wielu producentów, w tym polskich, oferuje bardzo dobrej jakości sprzęt w przystępnych cenach.

Salon warto zaopatrzyć w urządzenia, przy pomocy których można przeprowadzić najbardziej popularne obecnie zabiegi na twarz i ciało. W pierwszym przypadku niezbędny może okazać się laser IPL, a także inne urządzenia, np. do peelingu kawitacyjnego, mikrodermabrazji diamentowej lub korundowej, oxybrazji, mezoterapii mikroigłowej i termoliftingu falami radiowymi RF. Dobrym rozwiązaniem będzie kombajn kosmetyczny, czyli wielofunkcyjne urządzenie dające możliwość przeprowadzania wielu zabiegów bez konieczności nabywania kilku urządzeń. Niezbędne uzupełnienie sprzętu stanowi m.in. lampa lupa, przyczepiana do blatu stolika lub mocowana na mobilnym statywie, która umożliwia oglądanie skóry w znacznym powiększeniu. Nowoczesne lampy tego typu wyposażone są w szkło antyrefleksyjne i świetlówkę, która świeci białym, jasnym światłem. Nie podrażnia ono jednak oczu, nawet przy dłuższej pracy.

By móc wykonywać zabiegi na ciało, warto zaopatrzyć salon w urządzenia do próżniowego modelowania sylwetki i liposukcji kawitacyjnej, wydzielające fale radiowe – fale ultradźwiękowe oraz kapsułę SPA. Oprócz tego przydatne będą akcesoria do mniej inwazyjnych zabiegów, czyli bańki chińskie – wykorzystywane m.in. w masażach antycellulitowych, stemple ziołowe – do masaży o działaniu odżywczym, oraz kamienie – stosowane w masażach relaksacyjnych. Gabinety świadczące usługi manicure i pedicure powinny dodatkowo posiadać frezarkę, lampę bezcieniową, lampę do utwardzania żeli i hybryd UV, pochłaniacz pyłów, misę do moczenia stóp (o ile jest nie jest w nią wyposażony fotel zabiegowy), dłutka oraz cążki.

3. Materiały jednorazowego użytku

W profesjonalnym salonie kosmetycznym nie może zabraknąć produktów jednorazowego użytku, które należy zutylizować po wykonanym zabiegu. Zaliczamy do nich m.in. pozostałości po dezynfekcji narzędzi oraz powierzchni płaskich (płyny, chusteczki), czy zużyte pakiety sterylizacyjne. Przeprowadzenie zabiegów wymaga ponadto użycia wacików, patyczków do usuwania skórek, chusteczek higienicznych, ręczników papierowych, chust do zmywania twarzy i ciała, pasków do depilacji oraz folii do zabiegów na ciało. Klientom należy udostępnić również czepek na włosy, kapcie oraz jednorazową bieliznę. W łazience do ich dyspozycji powinny  znaleźć się myjki, podkładki pod prysznic oraz papier toaletowy. Niezbędne będą także worki na odpady.

4. Rzeczy wielokrotnego użytku

Do materiałów i akcesoriów wielorazowego użytku należą m.in. prześcieradła, tuniki, koce, termofory, ręczniki, opaski na włosy, fartuchy kosmetyczne, mydelniczki z pompką, podajniki na ręczniki papierowe oraz pojemniki na śmieci. Akcesoria te są nośnikami bakterii i drobnoustrojów. Nie jest jednak możliwym wykluczenie ich z użytkowania w salonie. Przed ewentualnym zakażeniem chroni wyłącznie przestrzeganie zasad higieny: sprzęt mogący naruszyć ciągłość tkanek i mający kontakt ze skórą należy sterylizować, a pozostałe utensylia wystarczy zdezynfekować i regularnie myć.

5. Materiały do zabiegów

Pozostałe elementy wyposażenia gabinetu kosmetycznego to miseczki, w których przygotowuje się maseczki (np. algowe z proszku), kwasy lub peelingi. W gabinecie znajdują się również pędzelki bądź szpatułki do nakładania tych preparatów na twarz i ciało, henna, podkłady pod hennę oraz pędzelek do jej nakładania, pęseta do regulacji brwi, gaziki jałowe, spirytus salicylowy, gaza i woda utleniona. Akcesoria te bywają pomijane przy tworzeniu kosztorysu, tymczasem są niezbędne do przeprowadzenia profesjonalnych zabiegów i zapewnienia bezpieczeństwa, zarówno klienta, jak i kosmetyczki. Nie należy też zapominać o odzieży kosmetycznej i rękawiczkach jednorazowych (lateksowych, winylowych lub nitrylowych), w których należy przeprowadzać każdy zabieg.

6. Ciąg sterylizacyjny

Bezpieczeństwo zabiegów jest równie istotne, co ich profesjonalne wykonanie. Salon kosmetyczny powinien spełniać najwyższe standardy sanitarne. Słowo klucz to sterylizacja, czyli zabieg chroniący klientów przed zakażeniem wirusowym, bakteryjnym, pasożytniczym lub grzybiczym. W przeciwieństwie do dezynfekcji, która niszczy tylko formy wegetatywne drobnoustrojów, proces sterylizacji zapewnia pozbycie się wszelkich, także przetrwalnikowych form mikroorganizmów. W celu zachowania najwyższych norm bezpieczeństwa należy stworzyć w gabinecie tzw. ciąg dekontaminacyjny, czyli specjalnie wydzieloną strefę mycia, dezynfekcji, sterylizacji i przechowywania narzędzi kosmetycznych. Strefa ta powinna zaczynać się tzw. częścią brudną, w której przyrządy poddawane są myciu (przy użyciu przeznaczonych do oczyszczania szczoteczek) i dezynfekcji (najczęściej w myjce ultradźwiękowej lub wanience do dezynfekcji). Zaraz za częścią brudną powinna znajdować się tzw. strefa czysta (sterylna), czyli miejsce suszenia narzędzi i ich sterylizacji. To tu, z dala od brudnych narzędzi, należy ustawić autoklaw, czyli hermetycznie zamknięte urządzenie, w którym proces sterylizacji przeprowadzany jest poprzez działanie pary wodnej pod podwyższonym ciśnieniem. Para uzyskuje temperaturę 121°C lub 134°C, dzięki czemu jest w stanie zniszczyć nawet wegetatywne formy drobnoustrojów. W efekcie użycie autoklawu zapewnia zabicie 99 proc. patogenów. Kupując autoklaw, należy wybierać urządzenia posiadające unijny certyfikat medyczny CE, stanowiący gwarancję ochrony przed zakażeniami.

Stosowanie najwyższych standardów sanitarnych to nie tylko przejaw dbałości o bezpieczeństwo klientów, ale też wymóg prawny. Zgodnie z Ustawą o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi gabinety i salony kosmetyczne mają obowiązek przeprowadzania sterylizacji narzędzi wielokrotnego użytku.

Autoklaw to urządzenie do przeprowadzania skutecznej sterylizacji. Dezynfekcja i sterylizacja narzędzi wielokrotnego użytku zmniejszają do minimum ryzyko zakażenia m.in. wirusami WZW, HIV, żółtaczką, grzybicą i brodawczakami. Nowoczesne autoklawy pozwalają na przeprowadzenie sterylizacji nawet w 7 minut. Gabinety lekceważące ten obowiązek narażają nie tylko swoich klientów, ale także personel. Ponadto za nieprzestrzeganie zasad higieny w gabinecie SANEPID może nałożyć wysoką karę finansową. Zdrowie klientów i pracowników powinno być priorytetem, a posiadanie autoklawu stało się obowiązkiem we współczesnym świecie. Posiadając w swoim salonie autoklaw firmy ENBIO, można również dołączyć do akcji #EnbioSafe, która jako kampania edukacyjna skierowana jest do właścicieli m.in. salonów kosmetycznych, fryzjerskich czy tatuażu. W wyniku rejestracji gabinet znajdzie się na mapie bezpiecznych salonów i jednocześnie dołączy do grona specjalistów, którym warto zaufać.

Co więcej, nowoczesne autoklawy odznaczają się eleganckim designem, dzięki czemu nie tylko wpisują się w wystrój gabinetu, ale także  mogą stanowić swego rodzaju ozdobę. Cechuje je relatywnie niewielki rozmiar, przez co zmieszczą się w gabinetach o małych powierzchniach. Współczesne autoklawy są także przyjazne środowisku, co w praktyce oznacza, że  ilość zużywanego prądu i wody jest znacznie zminimalizowana.

7. Druki specjalistyczne

Dokumentacja zabiegowa chroni zarówno klienta, jak i osobę świadczącą usługę. Wiele zabiegów (m.in. laseroterapia IPL, mezoterapia igłowa, mezoterapia mikroigłowa, mikrodermabrazja, zabiegi z wykorzystaniem fali ultradźwiękowej lub fali radiowej) wykonywanych w salonach kosmetycznych ma inwazyjny charakter i może się wiązać z nieprzyjemnymi, a nawet groźnymi dla zdrowia skutkami ubocznymi. Osoba wykonująca zabiegi kosmetyczne musi zatem zostać uprzedzona o ewentualnych przeciwwskazaniach do wykonania zabiegu. Klient musi mieć świadomość możliwych powikłań. W prowadzonej regularnie karcie klienta powinny znaleźć się informacje o stanie zdrowia osoby poddającej się zabiegom, przebytych chorobach, zażywanych lekach, schorzeniach przewlekłych, alergiach oraz reakcji skóry na wcześniejsze zabiegi. Wywiad taki pozwala na dobór terapii odpowiadającej potrzebom klienta z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. Przed przystąpieniem do zabiegu należy wręczyć klientowi ulotkę szczegółowo przedstawiającą zabieg, łącznie z jego przebiegiem, przeciwwskazaniami i komplikacjami. Po zapoznaniu się z nią klient powinien podpisać świadomą zgodę na wykonanie zabiegu, dzięki czemu salon jest chroniony przed ewentualnymi nieuzasadnionymi roszczeniami. Pod koniec wizyty warto wręczyć klientowi receptę pozabiegową, w której znajdą się wytyczne odnośnie pielęgnacji skóry w warunkach domowych i rekomendacje kolejnych zabiegów.

8. Specjalistyczne urządzenia, które wyróżnią Twój salon

Zabiegi kosmetyczne zyskują coraz większą popularność. Według raportu GFK Beauty w Polsce korzysta z nich 70 proc. kobiet i 40 proc. mężczyzn. Odpowiedzią rynku na zwiększający się popyt jest rosnąca liczba nowych salonów kosmetycznych – według danych GUS przed wybuchem pandemii koronawirusa COVID-19 w Polsce funkcjonowało ponad 18 tys. gabinetów świadczących usługi kosmetyczne i ponad 5 tys. oferujących zabiegi odnowy biologicznej.

Aby wyróżnić się wśród konkurencji, warto zaopatrzyć salon w urządzenia do wykonywania nowatorskich zabiegów, np. sprzęt do peelingu kawitacyjnego, urządzenie do infuzji tlenowej (uważanej za rewolucję w kosmetologii) bądź wapozon, który oprócz działania oczyszczającego skórę może też posiadać funkcję aromaterapeutyczną.

9. Odtwarzacz muzyki i licencja na muzykę

Muzyka umila czas oczekiwania na wizytę, a podczas zabiegów relaksacyjnych pomaga uzyskać stan odprężenia. Jest więc w salonie niezbędna, warto jednak pamiętać, że możliwość jej wykorzystania reguluje prawo.

Zgodnie z Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych publiczne odtwarzanie muzyki związane z osiąganiem korzyści majątkowych musi być oparte na umowie ze Związkiem Autorów i Kompozytorów Scenicznych. Salon ma więc obowiązek zawrzeć taką umowę i uiścić opłatę licencyjną z tytułu korzystania z autorskich praw majątkowych. Dotyczy to zarówno muzyki odtwarzanej z nośników (np. pendrive lub płyta CD), jak i z radia. Alternatywą jest korzystanie z utworów muzycznych posiadających licencję Creative Commons lub rozgłośni internetowych – w tym drugim przypadku jedyny koszt to opłata abonamentowa.

10. Ozdoby

Nawet najpiękniejsze i najbardziej designerskie meble nie wykreują w salonie pożądanej przez klientów przytulnej atmosfery. Salon należy ozdobić ciekawymi dodatkami i dekoracjami. Wybierając tego rodzaju bibeloty, należy jednak pamiętać, by pasowały one do ogólnego wystroju wnętrza – łatwo bowiem o przesadę i wizualny chaos. W roli podkręcających klimat dodatków doskonale sprawdzają się zwłaszcza dekoracyjne świeczniki, a świece można wykorzystać również podczas zabiegów relaksacyjnych. Najlepiej wybierać wersje bezzapachowe. Nie każda świeca ma na tyle uniwersalny charakter i woń, by spodobać się wszystkim klientom. Zbyt intensywny aromat może ponadto powodować bóle głowy, migreny i nudności. Wyjątkową atmosferę wprowadzą do salonu kwiaty, zwłaszcza gdy ustawi się je w ozdobnych doniczkach lub wazonach. Lepiej wybierać żywe rośliny. Sztuczne są wprawdzie bardziej bezpieczne, ponieważ nie wywołują alergii, ale aby spełniły swoją dekoracyjną rolę, muszą być bardzo profesjonalnie wykonane. Ściany udekorować można plakatami, zdjęciami oraz certyfikatami . Te ostatnie stanowią wbrew pozorom bardzo istotny element wyposażenia gabinetu. Poświadczają  profesjonalizm osób wykonujących zabiegi, zwiększając tym samym poczucie bezpieczeństwa  klientów. Eleganckie ramki, w których zostaną umieszczone, są natomiast dodatkową dekoracją. Warto też pamiętać, by w poczekalni umieścić stojak z wizytówkami i ulotkami reklamowymi. Materiały te powinny być dobrze wyeksponowane i łatwo dostępne.